петък, 29 юни 2012 г.

Chemo Brain или умът ни след химиотерапия

Ще ви запозная накратко с термин и състояние, с което, ако преминавате през онкологично лечение, най-вероятно сте наясно. При нас понякога също има някои от по-долу изброените симптоми и след малко ровичкане в нета, четене на форуми и медицински сайтове, стигнах до обяснение за повечето от тях. Веднага споделям и с вас, защото в България и във виртуалното пространство на български, няма почти никаква, да не кажа никаква информация по въпроса. Ето за какво става дума.

Терминът е "chemo brain" (chemo - съкратено от chemotherapy - химиотерапия, brain - мозък) и все повече се използва сред англоговорящите във връзка с измененията, които настъпват в мозъка след/по време на химиотерапия. Пациентите често са се оплаквали от менталната мъгла, в която попадат, когато започнат лечение, загуба на краткотрайна памет и проблем с концентрацията, но едва от скоро се поставя наименование на състоянието. Ето някои примери, какво лекуващите се и техните лекари, наричат "chemo brain":
  • забравят неща, които по принцип нямат навик да забравят, неща от ежедневието - имена, дати, събития;
  • проблем с концентрацията;
  • проблем с вършенето на няколко неща едновременно;
  • бавна организация, разсеяност;
  • забравяне на думи по време на разговор/кореспонденция;
  • обърканост/замаяност ;
  • трудно следене на разговор;
  • проблем с визуалната памет.
За повечето пациенти състоянието продължава предимно по време на терапията и за кратък период след това и най-често отшумява с приключване на лечението, но последните изследвания в областта показват, че подобен синдром може да остане част от живота ни в продължение на повече от 5 години. Причината за това е, че възстановяването от лечението на рак не е процес, през който преминаваме за няколко месеца, а процес, който отнема от 2 до 5 години. Пациентите трябва да са нясно с ефекта, който не само рака, но и лечението му има над всяка клетка на тялото им. Не само химиотерапията може да доведе до подобни симптоми, при хормонално лечение (намаляване на нивото на тестостерон), трансплантация на стволови клетки, имунотерапия и лъчетерапия също се наблюдават подобни изменения. 

Как да си помогнете:
  • следете и записвайте честотата на тези "chemo brain" епизоди;
  • направете си списък на всички лекарства, които приемата ежедневно и го оставете на видно място или най-добре - почасови аларми в телефона, подсещащи ви, че е време за лекарство, среща, събитие;
  • не отивайте сами на преглед при лекаря ви, винаги бъдете с близък човек;
  • запишете си въпросите, които имате да зададете;
  • тренирайте ума си - кръстословици, судоку;
  • спете достатъчно;
  • следвайте рутина в ежедневните задачи, които изпълнявате;
  • упражнявайте се физически и наблягайте за зеленчуците;
  • витамин Е и гинко биха били полезни, но само след консултация с лекуващ лекар.


Източник:
http://www.cancer.org
http://www.mayoclinic.com

2 коментара:

  1. чак сега си давам сметка,защо ми се случваха разни неща при моето лечение на автоимунното ми заболяване...Защото ми бе приложена ударна имунотерапия...Благодаря ти,за поднесената информация!!!Блогът ти е много полезен!

    ОтговорИзтриване
  2. Нали? Още не се говори в БГ за този постефект, дано изнесат повече инфо и в нашите мед. среди. Радвам се, Юле, че съм била полезна! :)

    ОтговорИзтриване